Framme

Nu sitter jag i mitt nya rum, i Kenya. En dag har redan gått och oj vad jag sett och upplevt mycket.

Inatt runt tvåtiden anlände jag till Svenska Skolan efter en lång resdag. Resandet i sig gick över förväntan, dock drabbades jag av 13 kilo i övervikt som vi ändrade om så att jag istället fick två väskor för mycket i handbagage. Men det gick de med, bara några tillsägelser i säkerhetskontrollerna att jag egentligen bara får ta med ett hanbagage, var alla väskor verkligen mina och vägde dom bara 8 kilo? ’jaja’ sa jag, bara 8 kilo och allt är mitt. (Ena väskan vägde 10 kilo, då hade jag en näst intill lika tung väska till…)

Trots detta kom jag tillslut fram, oskadd med alla väskorna och pengarna i behåll. Under flygturens gång hann jag även bekanta mig med två turkar varav den ena hade ont i magen, mådde inte så bra men hade två hus i Turkiet som hon älskade. Den andra satt stora delar tyst och smutta på den ena Wischyn efter den andra. Väl framme i Istanbul blev jag bekant med en svensk Kenyan, hon tog väl hand om mig och vi tog farväl på Kenyatta airport då det sista hon sa till mig var: ”håll i dina saker och ta det försiktigt, det är farligt här”, kändes tryckt att höra ensam kl 01.30 i ett främmande land.  Till en nybäddad säng kom jag i alla fall tillslut.

Först på internatet är jag, men jag klagar inte, tvärtom. Jag väcktes runt 11-tiden imorse av min nya Boardingchef Heléne och presenterades för hennes barn Esmeralda 16 år och Salomon 12 år och det är även dom jag tillbringat stora delar av min dag med. Började dagen med brunch där jag fick hälsa på stora delar av personalen, därefter skulle vi åka och köpa nya möbler till internatet samt åka till området Karen där Heléne och hennes familj bor. Först skulle vi själva köra en så kallad mattata, tänk minibuss, dock saknade bilen säten och ville heller inte starta så då fick vi istället privattaxi av Jona som även hämtade upp mig på flygplatsen. Därefter bar det av på möbeljakt vilket var en upplevelse i sig. Affärerna saknade både väggar, golv och tak, alla möbler står rakt upp och ned på marken längs vägkanten och sen får man stanna längst vägen om man vill köpa något. Men vi ville inte köpa utan beställa, så nu är sex soffor beställda, dom ska bara tillverkas. Jajamensan, här tillverkas saker och ting på plats, handgjort. Stod och såg på ett tag när soffa efter soffa tillverkades, shit här snackar vi snabba fingrar!

Efter soffbeställningen åkte vi vidare till området Karen, på vägen passerade vi kossor, getter, åsnor och håll i hatten, giraffer(!) tills vi kom fram till deras hus. Jättefint och stort, en städare och masai till vakt hade dom! När vi sedan kom tillbaka gick jag Salomon och Esmeralda till Junction (ett västerländskt köpcentrum som ligger nära skolan) för att köpa glass på Yoghurt Planet, mycket gott! Vi besökte även lite affärer samt Naukatta (?) en stor matvarubutik där du kan hitta allt från skor, möbler, cyklar, mat, peruker och godis, dom hade princip allt man behöver. En 33 cl cola kostar 2 kronor! Efter någon timme gick vi tillbaka till skolområdet vilket är väldigt fint men inte så jätte stort. Först på internatet betyder lite extra lyx, egentligen får vi inte lämna skolområdet förens efter någon vecka men jag har både varit på shoppingtur, besökt Karen och varit på Junction så jag är nöjd. På internatet fördröjde vi tiden med lite pingisspel samt avnjöt färsk melon och minibananer. Nu på kvällen har jag åter igen besökt Junction men denna gång med internatvärden Alex som är kenyan men gift med en svensk. Vi åt middag tillsammans på Java och pratade om livet i Sverige och Kenya. Ikväll och inatt anländer en massa nya boardingelever så imorgon antar jag att jag får bli deras guide då jag princip hittar överallt på skolområdet nu, i alla fall nästan.

En så länge trivs jag som fisken i vattnet och det känns konstigt att jag bara varit i Afrika en dag. Jag gillar det!

Kram


2011-08-18 | 22:21:36 | Kenya 2011/12 | 11 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Hanna

Åhhhh! Masaier är kända för att de är människor man kan lita på, därför är de ofta vakter eller liknande. När vi var i Tanzania vaktade masaierna oss hela tiden, typ på nätterna :)

2011-08-18 // 22:39:56
» Hanna

Åhhhh! Masaier är kända för att de är människor man kan lita på, därför är de ofta vakter eller liknande. När vi var i Tanzania vaktade masaierna oss hela tiden, typ på nätterna :)

2011-08-18 // 22:40:20
» Malin

Skönt att du är på plats! Och vilka upplevelse - dag ett!! Kram gudmor

2011-08-18 // 22:56:03
» Tittiloran

Kära Manda, åh vad roligt att få läsa din blogg. Snacka om att du redan hunnit med en massa kul.Ta hand om dig! Massor av kramar från Utö och mig :)

2011-08-19 // 09:07:10
» Anonym

Jätte härligt att höra att det startat bra ha det nu bra hoppas det är bra nya vänner som kommer kram mormor

2011-08-19 // 09:21:18
» Evabritt Sundkvist

Vet ej om den första kom men det låter som en bra dag hoppas det är bra kompisar som kommer inatt ha det nu bra och njut kramar mormor

2011-08-19 // 09:33:00
» Catti

FUCK YOU MANDA JAG VILL OCKSÅ!!! FYFAN VAD FETT!! MEN LÄGG UT BILDER, I WANNA SEEEE!!!!

2011-08-19 // 12:27:27
» Sofia

Manda! Min höst kommer bli så mycket bättre nu när jag kan följa dig här! Jag kommer med spänning se framemot varje inlägg!



Det låter redan som du har fått se ett och annat. Det här kommer bli en resa som du kommer minnas för resten av livet <3



Giraffer! Shit vad cooolt!



KRAMAR!

2011-08-19 // 17:08:43
» Mikaela Linnerstam

Alltså gud jag blir nästintill gråtfärdig när jag läser om dina dagar i Kenya, antagligen blandade känslor mellan saknad och avund haha. Fyfan vad du är cool manda, ser verkligen fram emot att få följa ditt liv i Kenya här framöver!



saknar dig <3

2011-08-22 // 01:09:39
» Mikaela Linnerstam

Alltså gud jag blir nästintill gråtfärdig när jag läser om dina dagar i Kenya, antagligen blandade känslor mellan saknad och avund haha. Fyfan vad du är cool manda, ser verkligen fram emot att få följa ditt liv i Kenya här framöver!



saknar dig <3

2011-08-22 // 01:10:04
» Agnes

Åhhhh lilla knasfia!

2011-08-22 // 09:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback