Helgen

Länge sen sedan sist... I torsdag var vi som sagt hemma hos Helene i Karen och hade det väldans mysigt och trevligt! Åt mör Oxfilé (som för övrigt är billigare än kycklingfilé här)  och hembakta kanelbullar framför Sex And The City, sjukt lyckad kväll! På väg hem igen började det bokstavligen SPÖREGNA, åska och blixtra så när vi kom hem badade vi i regnet!

På fredagen åkte vi till Osteria för en sista utgång med Mr. Mikolka (Viktor). I vanliga fall tar det 10 minuter att åka dit, på grund av regnet tog det 3 TIMMAR + att vi fick gå 5 minuter i regnet. Det är så det fungerar i detta land. Vi stod bokstavligen stilla. Vi åkte från boardingen klockan 7, strax efter 10 var vi framme. Men sedan vart det skitroligt och bussresan hem var bland den roligaste någonsin, stod bland annat på huvudet med benen i taket...

På lördagen hade jag först och främst högskoleprovet från klockan 9.30-17.15, ett helvete. Fast jag gjorde det till ett spel och satt och gissade på alla frågor, var ju fasen jättesvårt. Orkade knappt läsa igenom alla texter. Har typ 10 rätt av 160 frågor. Efter 3 delprov var jag säker på EN fråga, ordet garva som Hanna lärde mig förra året, men såklart skulle delprov 1 inte räknas med.
På kvällen bestämde vi oss att åka till Spring Garden för att komma bort från internatet. Hanna påstod att det skulle vara bra efter tidigare erfarenheter, haha! Vi kom till en bling-bling Kina restaurang och vart placerade i ett vitt, kalt rum med 5 stolar och en strålkastare. Men vi hade trevligt ändå!
På söndagen ville vi testa något nytt så vi bestämde oss för att åka till Valley Arcade som är ett litet köpcentrum 10 minuter från skolan. Vi kom till ett tomt köpcentrum. Bokstavligen tomt. Inte en enda affär var öppen och allt höll på att byggas om. Så vi gick över vägen till en bensinstation där det fanns ett asnice ställe, typ Donken fast finare. Fanns 3 restaurangen som delade samma uteservering, det var i alla fall nice! Gick och tränade på Impala och sedan gick alla runt och hade depp-mode för att vänta tills klockan blev 10 då Viktor skulle åka, det var fett hemskt.
Nu ska jag snart spela tennis, feta-nice!
Naturkunskap i Mombasa

2011-10-31 | 12:42:50 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

soooorgligt

Igår åkte Viktor även kallad Mikolka hem, vilket var väääääääldigt tråkigt. Kommer sakna någon som bankar på mitt golv och som jag kan slå tillbaka med en galja på. Kommer sakna denne galne och sköne tak-granne!
Mikolka och jag i Masai Mara!

2011-10-31 | 12:36:11 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

"mot vackra Karen"

Som rubriken lyder ska vi till "vackra Karen" (som Helene jämt säger) efter Spanskan. Jag och min Boaringgrupp ska hem till vår Boardingmentor Helene och grilla Oxfilé, lyx
Saknar Mombasa redan!

2011-10-27 | 13:52:47 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Åka båt

När vi var på den första stranden i Mombasa tog vi även en segeltur med en av fiskarna samt vår lärare Mååånsi! Det var egentligen fett tråkigt men ganska ballt att ha åkt ett riktigt sjörövarskepp... Bilderna har jag tagit från DjungelElin!

Några bilder från Snorklingen!
Innan dykningen!

2011-10-27 | 13:50:09 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

Al-kebab

Det är krig i Kenya, weehoo. Men uppenbarligen är det ingen hemma i Sverige som verkar bry sig för ingen har frågat om jag lever... I alla fall har Kenya förklarat krig mot den Somaliska gruppen Al-Shabaab och nu är det officiellt krig. Det smälldes en bomb inatt på en nattklubb nära Westland och för några timmar sedan smälldes tydligen en till bomb men inget märkvärdigt, bara en granat liksom. Fast vi ska inte oroa oss och skolan har kontakt med alla möjliga personer så det är lugnt. Men nu vet ni, krig i Kenya alltså!

2011-10-24 | 15:09:38 | Kenya 2011/12 | 3 Kommentarer

Mombasa 14-22 oktober

Har inte kunnat publicerat inlägget förens nu för internet inte har velat samarbeta med mig...

Mombasa dåra. Haft 8 underbara dagar. Resan började som sagt i fredags med avgång 16.45 från skolans gate. Svenska Skolan har en tendens att alltid vara först på plats vilket vi även var denna gång. Efter någon timmes väntan var vi äntligen på plats i vår hytt och det hundraåriga tåget började rulla i sina knappa 40 kilometer i timmen. Hytten bestod av fyra sängar, ett handfat och fönster. Vilket räckte.

Vi hade tagit med oss smörgåsar från skolan som vi skulle ha på tåget min vi sket i att äta upp dom och kastade ut dom genom fönstret till alla barnen som stod vi rälsen och vinkade när vi passerade, snacka om att det uppskattades. Det vart tusan krig efter dom där smörgåsarna. Det var fett kul att se på alla barnen som vart helt till sig så det slutade med att vi slängde ut alla våra äpplen också....

Mys i vårt handfat som vi gjorde till papperskorg.

Tågresan tog 16 timmar därefter en bussresa på cirka 1.5 timmar därefter var vi framme på norra delen av Mombasa. Våra väskor åkte med skolbussen vilket såklart var försenat fem timmar vilket betydde att ingen hade något ombyte. För att underlätta den dystra stämningen badade jag, Amanda och Hanna med kläderna på i ösande regn, därefter invigde vi poolen med kläderna på. Sedan vart det jobbigt, fick gå runt i handduk i över en timme…
På kvällen vart det utgång till ett ställe med pool inomhus och tre våningar, det var nice.

Dagen efter skulle vi ha guidad tur i Mombasa vilket var värdelöst. Bilderna får talar för detta.

Vi var på ett ställe där hundratals människor satt under presenningar och gjorde olika slags figurer i trä som sedan är det som vi köper på exempelvis Masaimarknaderna. Ganska mäktigt att se så många människor sitta och arbeta, där kan vi snacka om flitiga händer.

Fort Jesus, typ en jättegammal borg som Britterna hade byggt.

En liten "affär" som fanns på fortet och där allt var svinigt dyrt...

Turist? Javisst!

The Old City, påminde mycket om Gamla Stan.

Till vänster har vi vår käre kock Bonnie som jobbar i köket på skolan och till höger Jonah till höger som är en av skolans Taxi-driver!

Sedan vart det tisdag och dags för lektionsdag. Hade svenska i cirka 10 minuter, chill. Sedan hade vi Naturkunskap. Den mest uppskattade och skönaste naturkunskapen någonsin. Gick runt på stranden/i havet under stekande sol och letade efter djur. Insåg hur bra jag har det när jag tänkte att jag lika bra kunde sitta i någon kal lokal på stela Östra i 15 graders värme med någon jobbig lärare istället för att få ha lektionen på detta vis:

Det fanns även en jädra massa BeachBoys som tyckte det var oerhört underhållande att prata med oss. Ena killen kom fram till mig och Amanda och frågade om vi gillade hästar. Amanda svarade ja och fem minuter senare skulle han fixa tre hästar som vi skulle få rida på på stranden. Visst sa vi då vi inte tog det hela på allvar. På tisdagen ligger jag och solar vid poolen när jag vänder mig om och möts av fyra hästar. Ganska chokad! Jag red i alla fall och det var fasen läskigare än att rida struts!!! Men nu har jag travat på en kritvit strand och det var nice.

Utsikten från restaurangen, hur underbart? Dock var det tidvatten när jag tog bilden men annars var det vatten princip ända upp till fönstrena!

Mysmode andra kvällen på stranden!

Tidigt onsdag morgon började en 3 timmars bussresa till södra sidan för ett hotellbyte. När vi kom fram och fått våra bungar gick vi ned till stranden för en soldag. Och jag säger bara shit vilken fin stran d. Hotellet hade en egen strand vilket betydde att vi princip var dom enda där. Helt kritvit med turkost vatten, så jäkla härligt. Vattnet här är sjukt mycket varmare än någon annan stans. Har aldrig tidigare badat i sådant varmt vatten. Låg hela dagen och solade och badade fram till middagen.

Jag och Elin badade i Hannas Jacuzzi!

Dagen efter hade vi bokat snorklingtur och åkte från hotellet 07.00. 2 timmars bussresa till båten som sedan tog oss ut mot havs. Efter cirka en timme såg vi massa delfiner vilket var skitkul då jag aldrig tidigare sett de. Jag hade även lurat i mig själv att jag inte bara skulle snorkla utan även dyka med tuber på åtta meters djur då jag valt att inte ta dykarcertifikat. Sagt och gjort. Fick en kort genomgång hur man gjorde sedan fick man sätta sig på båtkanten, korsa benen, hålla för cyklopet och falla baklänges. Att vara nere på åtta meters djup var lite obehagligt men jäkligt häftigt! Helt klart värt det för 130 kronor när dom andra ägnat hur mycket tid som helst att ta ett dykarcertifikat för mycket mer pengar när dom dök på 5 respektive 18 meter… En klart värd dag med mycket solandes och badandes.

Vi har även haft campfire på stranden, vart på Diani Beach som låg några minuter bort och bara chillat och haft det suuuuuuper. Känns tråkigt att vara tillbaka på internatet men helt klart mycket bättre att veta att jag om 1.5 månad ligger där på playan igen! Då kan det vara skönt att komma hem till sin egna säng och sitt egna rum!

Skulle inte bangat att bo i detta hus! Killarna fick de, dom hade egen strand, egen pool, egen bar och ett allmänt sjukt stort och nice hus!

Har med andra ord haft ett grymt höstlov!

2011-10-24 | 14:49:00 | Kenya 2011/12 | 2 Kommentarer

Falu rågrut.

Hannas mamma har kommit till Nairobi och stannar över natten. Detta hade jag beställt av henne:
Har verkligen saknat en smörgås med tuggmotstånd här då det inte finns någonstan, imorgon blir det frukostfest!

2011-10-22 | 20:41:53 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

Hemma

Hemma på internatet efter en 11 timmar lång busstur. Jag är trött och ska ta världens skönaste dusch nu. Uppdaterar ett långt inlägg senare ikväll eller i morgon.

2011-10-22 | 18:21:58 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

Höstlov

Jajamäääännssaaaannn, om drygt 2 timmar har jag H Ö S T L O V och klockan 16.45 i eftermiddag går bussen ner till tåget som i 13 kilometer i timmen ska ta oss till MOMBASA! Ska bli sketa kul och alla på internatet är astaggade! Dock regnar det i typ hela Kenya men en soldag kan man ju alltid hoppas att vi får!
Tänkte bara uppdatera att jag lever och ska ha ett grymt jäkla skönt höstlov i värmen!
Diani Beach, här är en av de stränder som jag ska spendera mitt höstlov på, hur nice?
Ses om 9 dagar, ha det bra för det ska jag ha!

2011-10-14 | 09:57:22 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Twiga.

2011-10-12 | 10:57:38 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Idag är det dåligt väder i Kenya.

2011-10-12 | 10:46:10 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

3 dagar kvar

Plugg, plugg, plugg, j a g b l i r g a l e n ! Men det går framåt Mormor och alla ni andra som undrar.

Idag inleddes dagen med ett besök till Kibera, åter igen. Vi har på våra engelska lektioner läst en bok som jag inte minns namnet på som handlar om en amerikansk soldat som kommer till Kenya för att studera Ethnic Violoence och hamnar sedan i Kibera hos ett antal olika människor. Han hjälper bland annat en tant vid namn Tabitha att starta en hälso-klinik och det är denna vi har besökt idag. Tabitha hade tydligen gått och dött för ett tag sedan så henne fick vi tyvärr inte chans att träffa men vi träffade en annan person, Jane, som var med i boken. Mycket intressant... Kliniken som låg i centrala Kibera var väldigt fin men det ända vi gjorde var att gå in och ut typ. Vi besökte även en annan del av Kibera där dom riktade in sig på att göra smycken av matrester. Ja ni hörde rätt. Rättare bestämt koben, ganska äckligt men coolt. Stank dock som bara den, vilket det gjorde i resterande Kibera också. Eftersom att det regnat hela natten kan ni ju tänka er hur ett samhälle uppbyggt av sopor och lera var att passera en dag som denna. Galet.
I Kibera finns det heller inga toaletter utan befolkningen använder sig av något som kallas för "flying-toilet", det går ut på att man bajsar i plastpåsar som man på kvällen slänger ut genom fönster. Jag har alltså gått på bajs idag, bokstavligen. Jag har sett bajskorvar längs husväggarna... Jag har glidit på bajs mellan smala gångar, tack och lov att jag hade gummistövlar. Tycker synd om Johan som hade sandaler. Det var en upplevelse i sig är allt jag kan säga.

Annars hade jag bara en riktig lektion idag vilket var s k ö n t ! Efter skolan gick jag, Hanna och Amanda till Impala och joggade, körde styrka och värsta långa stretchingen, skönt.

Förresten ser läget för Mombasa mörkt ut, tydligen hade någon på internatet läst att det är översvämningar där, verkligen j ä t t e kul.

2011-10-11 | 21:19:31 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Pluggmode

Sitter ute på altanen vid Zebra och pluggar i mysigaste sofforna med duntäcke och allt, tjockar oss med chips på det! Idag har det varit svinigt kallt och regnat, kallaste dagen på länge. Nedräkning för Mombasa har börjat. 4 dagar kvar och jag vet inte hur jag ska hinna med allt innan dess.

2011-10-10 | 19:33:58 | Kenya 2011/12 | 2 Kommentarer

Helgen

I Kenya spelas Robyn på radion, ganska coolt.
Min fula spargris som jag köpte i fredags!

I fredags var vi som sagt på konsert. Hade förväntat mig en stor park med massor av människor, mina förväntningar var ganska fel. Vi kom till världens minsta uteplats med några stolar uppraddade framför en minimal scen. De höga förväntningarna sjönk ganska snabbt. Vi fick vänta minst en timme innan konserten drog igång, under denna tid fylldes det på med mer och mer folk. Allas tålamod började nå botten. Träffade en beauty model from Kongo, hon trodde att hon var snyggast i världen. Därefter drog det igång. En gammal gubbe tillsammans med sitt band äntrade scen. Han körde några snygga moves och sjöng några falska toner, vi skrattade. Sedan kom nästa band upp på scen, ett Masai-band. Dom drog av första låten, vid andra låten förvandlades den tomma ytan framför scen till ett dansgolv. Så jäkla kul! Från att humöret varit på botten hamnade det på toppen. Alla dansade, jag körde tåget, vi skrek, jag rockade loss med Zanna. Helt plötsligt blev allt mycket roligare. Kvällen vart ändå hyffsat lyckad. Och på vilket annat ställe skakar man rumpa med alla sina lärare om inte i Kenya? Jag höll på att dö av Zanna, galnare människa får man leta efter. Hon kunde inte stå still, denna 50-åriga tant dansade mest av alla.
Jag styrde fetaste tåget vilket afrikaner aldrig upplevt tidigare...
Igår (lördag) gick jag, Hanna, Amanda, Elin och Maria till Toy-market för att f y n d a billiga kläder. Kom hem med 3 nya toppa för 20, 30 och 40 kronor, dyrt för att vara Toy. Kom hem, duschade, åt middag, gick till Bistron, sedan in i partybussen vidare till The Loft där det var ett Event. Galet rolig kväll!
Idag har vi varit på ett Giraff center! Var kul de första tio minuterna sedan vart det ganska tråkigt faktiskt. Har i alla fall pussat en giraff och gett den mat från min mun, hyffsat coolt. Annars fick man princip bara mata dom och klappa. Ändå respekt att ha chillat med en Twiga (giraff)!

Puss på den.
Har även införskaffat mig en Masai! Köpte den på giraffcentret av min nya Rafiki (kompis), minns dock inte hans namn... Lyckades pruta ner den till 400 shilling med hjälp av minna Swahili-skills vilket är cirka 30 kronor, lätt värt det. Den är jättefin och passar så fint så på mitt skrivbord.
Den ser ful ut på bilderna men icke i verkligheten!
Lite fler masai-gubbar!

Nu ska jag gå ner till köket och sedan till mitt rum som jag för övrigt har storstädat idag.
Och juste, Hakuna (sköldpaddan) är rätt så stor Emelie, typ sådär en halvmeter lång och bred kanske sisådär va...

2011-10-09 | 18:51:54 | Kenya 2011/12 | 2 Kommentarer

Hujambo rafiki!

Snart dags för framförskjuten middag så att vi hinner iväg till konserten, jarrrrååå ni hörde rätt. Hela internatet ska iväg på utomhus konsert, Kenyansk sådan. Ska faktiskt bli riktigt kul att få se och uppleva något annorlunda. Kanske dra några dancemoves med Zanna vår engelska lärare som ska med?

Annars då? Slutade klockan 12 idag vilket var mer än skönt! Jag, Malin, Felicia och Hanna gick till Junction och tjockade oss värsta glassen, kollade sedan igenom princip alla affärer på hela Junction. Fick med mig en spargris och ett ljus hem (visar min ubercoola spargris sedan). Nu ska jag byta om sedan våldgästa Amanda 3 korridorer bort, älskar att bo nära alla!
Zanna, The old Dragon som hon brukar kalla sig själv....

2011-10-07 | 15:40:37 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

Redan torsdag

I dag när jag och Maria satt och pluggade Geografi kom Hakuna på besök, han var på promenad!
Nu ska jag iväg på lite Swahili lektion men Alex, tjarååå!

2011-10-06 | 19:20:34 | Kenya 2011/12 | 3 Kommentarer

Gårdagen

Gick till Junction med Amanda och Hanna när Hanna hade slutat, behövde en fika. Tjockade oss med cola, brownie och cheescake, det var fett äckligt egentligen. Sen vart tjockisarna Manda och Hanna sugna på vårrullar och knallade upp till thaiiien! Köpte fem vårrullar var för 3 kronor styck, värt.
Idag har jag varit sjuk vilket suger när alla legat och solat i 30 graders värme. Men det känns ju bra... Nu ska jag skriva ut svenskan sen ska jag gå och dö i min säng, med andra ord sova så jag orkar gå upp och skriva ett svenskaprov imorgonbitti. Yey.
God natt

Jag och fina Hannisen på Java igår!

2011-10-05 | 20:06:23 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

måndag

Tjenare! 1 prov av 4 denna vecka är avklarat och det känns, bra. Idag har jag även spelat tennis en timme med tennisläraren Pieus, privatlektion och grejer. Så jäkla kul! Blir nog en timme nästa måndag också.
Nu är jag inne på Hannas rum och pluggar till svenska- och spanskaprovet som är i morgon, fett.
Puss och kram till alla svennebananer!

2011-10-03 | 19:08:26 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Ny tele

Har ju helt och hållet glömt bort att visa upp min käre vän som jag införskaffade för någon vecka sedan. Min helt klart uber-coola Kenya telefon! Blå och fin. 200 kronor gick den på så det var den värd. Gillar den skarpt.
Annars då? Har haft en grym helg. Denna dag har spenderats genom att socialisera sig med resterande internatmänniskor, hängt vid poolen för det är galet fint väder idag, badat lite med kläderna på och käkat nudlar. Resten av dagen kommer bestå av plugg, plugg och åter igen plugg. Stort Naturkunskap-prov imorgon och det svänger.