Världens Bästa Kenya

Börjar bli mer och mer emotional när jag inser att mitt liv här lider mot sitt slut. Om 28 dagar befinner jag mig åter igen på svensk mark vilket är, konstigt. Jag vet, till hundratio procent att jag kommer tillbaka, redan i december, men tanken på att lämna de liv jag skapat här är ångerfullt. Vardagen här har blivit mitt normala liv och det är enkelt att glömma bort och reflektera över hur bra jag har det, framförallt hur bra jag trivs. 
På tv3 idag gick det ett program som handlade om Ken Ring, som är en svensk rappare, och hans omtumblande uppväxt. Kens mamma var kenyan vilket betyder att detta program till hälften utspelar sig här. I över tre timmars tid har jag suttit och streamat det via internet och kommit på mig själv med tanken att jag faktiskt levt i Kenya, i två års tid. I ett land som är totalt annorlunda jämfört med Sverige. Därefter började jag googla på youtube klipp för att visa er där hemma en del av det som varit min vardag, en del av underbara Kenya och Afrika.

 
Detta är för det första inte Yaya utan Junction, en plats där jag spenderat oräkneliga timmar. Java är bland annat ett ställe som jag brukar gå till efter skolan när jag måste plugga. Som de nämner, en iced coffe är det bästa! 
 
Att efter skoltid, som idag, eller bara på din fritid kunna få till New Life Home som är ett barnhem 10 minuters gångväg från mitt hem är både mysigt men med baktanken på att dessa barn inte har någon blir bilden en annan. Eller att åka ner till Kibera som ligger fem minuter bilväg från mitt hem är en annan tanke. Kenya är långt från bara misär men att detta faktum förekommer går inte att motsäga. Att jag kan gå till barnhemmet som visas på filmen och leka med barnen, mat dem, är mer värt än vad man tror. Att åka ner till Kibera och hälsa på den skola som jag i snart två års tid besökt betyder mer för dem än vad jag egentligen förstår och inser. Att kunna hjälpa dem att köpa mat till barn som ofta inte får mat är en god gärning som jag på nytt inte reflerkterar över. Jag kan göra så lite men ändå förändra så mycket, genom att bara vara.  
 
Masai Mara, en av de finaste platserna på denna jord.
 
Finns inga ord.

2013-05-14 | 01:08:02 | Kenya 2012/13 | 4 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Anonym

Manda underbara filmer förstår att det påverkar dig det är starkt, du är också så välkommen hem vi är många som saknat dig under dessa två år av ditt liv men härligt att vet att du haft det bra och trivts . Nu är det inte många dagar till bi ses underbart. Kramar mormor

2013-05-14 // 07:42:25
» Mammi

Helt fantastiskt, vilka filmer och Ken ring grym kille det där.....
Det ska bli helt underbart att få träffa dig igen, krama dig och bara känna din närhet men jag förstår att det känns svårt och att du har lite ångest över att komma hem men vi här hemma är glada. Du kommer alltid ha Kenya i ditt hjärta och med all säkerhet troligtvis på där igen i framtiden....<3 Puss fr din mammi , Love you!

2013-05-14 // 09:00:12
» Mammi

bo skulle det stå....

2013-05-14 // 09:01:25
» Isak

Hej Manda!

Hoppas allt är väl med dig!
Isak Andersson heter jag och jag studerar journalistik på universitetet i Göteborg. Under våren har jag studerat bilden av Kenya i svenska medier. I undersökningen kom det fram att de flesta artiklarna handlade om terrordåd, kidnappningar, och korrupta politiker. Överlag var det en väldigt negativ bild som målades upp av Kenya. Men jag vill också lyfta fram att det händer positiva saker i Afrika också. Skapa positiva nyheter helt enkelt. En av de mest glädjande sakerna som hänt den senaste tiden är att antalet mobiler i Kenya fullständigt har exploderat. I dag finns över 30 miljoner mobiler i landet, och jag tänkte att detta vore kul att uppmärksamma!

Så jag sökte på bloggar i Kenya och hittade dig där.
Jag hoppas jag inte tränger mig på eller att du tycker det är oförskämt av mig, men jag tänkte höra om har någon bekant/kompis från Kenya som ganska nyligen har fått en mobiltelefon?
Och i så fall om du skulle kunna hjälpa mig att komma i kontakt med honom eller henne.

För jag skulle i så fall vilja göra en intervju med honom/henne om hur livet förändrats före och efter att han/hon fått en mobil.

Jag vet att det är mycket att fråga om och att du snart är på väg hem, men tror du att du kan hjälpa mig med detta?

Ha det fint!
/Isak

2013-05-15 // 16:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback