Mombasa 14-22 oktober

Har inte kunnat publicerat inlägget förens nu för internet inte har velat samarbeta med mig...

 

Mombasa dåra. Haft 8 underbara dagar. Resan började som sagt i fredags med avgång 16.45 från skolans gate. Svenska Skolan har en tendens att alltid vara först på plats vilket vi även var denna gång. Efter någon timmes väntan var vi äntligen på plats i vår hytt och det hundraåriga tåget började rulla i sina knappa 40 kilometer i timmen. Hytten bestod av fyra sängar, ett handfat och fönster. Vilket räckte.

Vi hade tagit med oss smörgåsar från skolan som vi skulle ha på tåget min vi sket i att äta upp dom och kastade ut dom genom fönstret till alla barnen som stod vi rälsen och vinkade när vi passerade, snacka om att det uppskattades. Det vart tusan krig efter dom där smörgåsarna. Det var fett kul att se på alla barnen som vart helt till sig så det slutade med att vi slängde ut alla våra äpplen också....

Mys i vårt handfat som vi gjorde till papperskorg.

Tågresan tog 16 timmar därefter en bussresa på cirka 1.5 timmar därefter var vi framme på norra delen av Mombasa. Våra väskor åkte med skolbussen vilket såklart var försenat fem timmar vilket betydde att ingen hade något ombyte. För att underlätta den dystra stämningen badade jag, Amanda och Hanna med kläderna på i ösande regn, därefter invigde vi poolen med kläderna på. Sedan vart det jobbigt, fick gå runt i handduk i över en timme…
På kvällen vart det utgång till ett ställe med pool inomhus och tre våningar, det var nice.

Dagen efter skulle vi ha guidad tur i Mombasa vilket var värdelöst. Bilderna får talar för detta.

Vi var på ett ställe där hundratals människor satt under presenningar och gjorde olika slags figurer i trä som sedan är det som vi köper på exempelvis Masaimarknaderna. Ganska mäktigt att se så många människor sitta och arbeta, där kan vi snacka om flitiga händer.

Fort Jesus, typ en jättegammal borg som Britterna hade byggt.

En liten "affär" som fanns på fortet och där allt var svinigt dyrt...

Turist? Javisst!

The Old City, påminde mycket om Gamla Stan.

Till vänster har vi vår käre kock Bonnie som jobbar i köket på skolan och till höger Jonah till höger som är en av skolans Taxi-driver!

Sedan vart det tisdag och dags för lektionsdag. Hade svenska i cirka 10 minuter, chill. Sedan hade vi Naturkunskap. Den mest uppskattade och skönaste naturkunskapen någonsin. Gick runt på stranden/i havet under stekande sol och letade efter djur. Insåg hur bra jag har det när jag tänkte att jag lika bra kunde sitta i någon kal lokal på stela Östra i 15 graders värme med någon jobbig lärare istället för att få ha lektionen på detta vis:

Det fanns även en jädra massa BeachBoys som tyckte det var oerhört underhållande att prata med oss. Ena killen kom fram till mig och Amanda och frågade om vi gillade hästar. Amanda svarade ja och fem minuter senare skulle han fixa tre hästar som vi skulle få rida på på stranden. Visst sa vi då vi inte tog det hela på allvar. På tisdagen ligger jag och solar vid poolen när jag vänder mig om och möts av fyra hästar. Ganska chokad! Jag red i alla fall och det var fasen läskigare än att rida struts!!! Men nu har jag travat på en kritvit strand och det var nice.

Utsikten från restaurangen, hur underbart? Dock var det tidvatten när jag tog bilden men annars var det vatten princip ända upp till fönstrena! 

Mysmode andra kvällen på stranden!

Tidigt onsdag morgon började en 3 timmars bussresa till södra sidan för ett hotellbyte. När vi kom fram och fått våra bungar gick vi ned till stranden för en soldag. Och jag säger bara shit vilken fin stran d. Hotellet hade en egen strand vilket betydde att vi princip var dom enda där. Helt kritvit med turkost vatten, så jäkla härligt. Vattnet här är sjukt mycket varmare än någon annan stans. Har aldrig tidigare badat i sådant varmt vatten. Låg hela dagen och solade och badade fram till middagen.

Jag och Elin badade i Hannas Jacuzzi!

Dagen efter hade vi bokat snorklingtur och åkte från hotellet 07.00. 2 timmars bussresa till båten som sedan tog oss ut mot havs. Efter cirka en timme såg vi massa delfiner vilket var skitkul då jag aldrig tidigare sett de. Jag hade även lurat i mig själv att jag inte bara skulle snorkla utan även dyka med tuber på åtta meters djur då jag valt att inte ta dykarcertifikat. Sagt och gjort. Fick en kort genomgång hur man gjorde sedan fick man sätta sig på båtkanten, korsa benen, hålla för cyklopet och falla baklänges. Att vara nere på åtta meters djup var lite obehagligt men jäkligt häftigt! Helt klart värt det för 130 kronor när dom andra ägnat hur mycket tid som helst att ta ett dykarcertifikat för mycket mer pengar när dom dök på 5 respektive 18 meter… En klart värd dag med mycket solandes och badandes.

Vi har även haft campfire på stranden, vart på Diani Beach som låg några minuter bort och bara chillat och haft det suuuuuuper. Känns tråkigt att vara tillbaka på internatet men helt klart mycket bättre att veta att jag om 1.5 månad ligger där på playan igen! Då kan det vara skönt att komma hem till sin egna säng och sitt egna rum!

Skulle inte bangat att bo i detta hus! Killarna fick de, dom hade egen strand, egen pool, egen bar och ett allmänt sjukt stort och nice hus!

Har med andra ord haft ett grymt höstlov!


2011-10-24 | 14:49:00 | Kenya 2011/12 | 2 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Evabritt Sundkvist

Hej Manda underbart att få se de fina bilderna från ert höstlovet i Mombasa och som jag skrev i mailet så vet jag allt om hur det är i Kenya, och tänker på dig hela tiden men följ de instruktioner ni får så ni inte tar några risker tusen kramar till dig nu är jag lugn när man fått lite info fortsätt med det kram och ha det bra mormor

2011-10-24 // 18:53:31
» Emelie

Tror jag svurit i vart enda inlägg, men eftersom det verkar vara det enda sättet för mig att betona saker så måste jag - åter igen - säga: Fyfan va härligt Manda! Ser ut som ni haft ett underbart lov!



Gu va jag längtar efter att få träffa dig och se allt! Som vi ska plaska i vattnet, driva med Karl, parta, mysa och ha det allmänt bra!:)

2011-10-28 // 00:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback