3 dagar kvar

Plugg, plugg, plugg, j a g b l i r g a l e n ! Men det går framåt Mormor och alla ni andra som undrar. 

Idag inleddes dagen med ett besök till Kibera, åter igen. Vi har på våra engelska lektioner läst en bok som jag inte minns namnet på som handlar om en amerikansk soldat som kommer till Kenya för att studera Ethnic Violoence och hamnar sedan i Kibera hos ett antal olika människor. Han hjälper bland annat en tant vid namn Tabitha att starta en hälso-klinik och det är denna vi har besökt idag. Tabitha hade tydligen gått och dött för ett tag sedan så henne fick vi tyvärr inte chans att träffa men vi träffade en annan person, Jane, som var med i boken. Mycket intressant... Kliniken som låg i centrala Kibera var väldigt fin men det ända vi gjorde var att gå in och ut typ. Vi besökte även en annan del av Kibera där dom riktade in sig på att göra smycken av matrester. Ja ni hörde rätt. Rättare bestämt koben, ganska äckligt men coolt. Stank dock som bara den, vilket det gjorde i resterande Kibera också. Eftersom att det regnat hela natten kan ni ju tänka er hur ett samhälle uppbyggt av sopor och lera var att passera en dag som denna. Galet.
I Kibera finns det heller inga toaletter utan befolkningen använder sig av något som kallas för "flying-toilet", det går ut på att man bajsar i plastpåsar som man på kvällen slänger ut genom fönster. Jag har alltså gått på bajs idag, bokstavligen. Jag har sett bajskorvar längs husväggarna... Jag har glidit på bajs mellan smala gångar, tack och lov att jag hade gummistövlar. Tycker synd om Johan som hade sandaler. Det var en upplevelse i sig är allt jag kan säga. 

Annars hade jag bara en riktig lektion idag vilket var s k ö n t ! Efter skolan gick jag, Hanna och Amanda till Impala och joggade, körde styrka och värsta långa stretchingen, skönt.

Förresten ser läget för Mombasa mörkt ut, tydligen hade någon på internatet läst att det är översvämningar där, verkligen j ä t t e kul.

2011-10-11 | 21:19:31 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Evabritt Sundkvist

Härligt att höra från dig, ja det måste vara ofatbart bra att du hade stövla är magen bättre hoppas det lycka till med skolan och allt Manda kramar till dig mormor

2011-10-11 // 21:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback