Dagoretti

Vart en tidig uppstigning för en timmes långpromenad i morse. Varför ska varmvattnet alltid vara borta när man som mest behöver det?
På U-landkunskaps lektionen idag åkte vi iväg på äventyr!

Efter en tio minuters lång bilresa i den blå/vita skolbussen svängde vi vänster in på en grusväg efter att ha passerat slumområdet Dagoretti. Allt vi vet, jag, Amanda, Hanna och Axelina, är att det är till en public school vid namn Riruta school som vi styrt våra steg. Tanken var att vi skulle presentera oss för rektorn och berätta om vårt projekt där vi valt att jämföra utbildningen på en public school med en private school. Efter att vår chafför John, med den rosa skjortan, parkerat bilen på den tillgjorda parkeringen går vi med långa steg mot den avlånga byggnaden. Skylten ”administration” hjälper oss hitta till rätt lokal. Längst in möter vi en mörk man vid namn Nelson som välkomnande låter oss slå oss ner vid det avlånga bordet som finns placerat framför hans skrivbord. Nelson är en man på cirka 40 år som verkade mer intresserad av att veta vad vi gjorde i Kenya, vad vi ville göra i framtiden och om läraryrket var välbetalt i Sverige än vad vi egentligen var där för. Flera gånger om fick vi avbryta för att få fram vad vi ville. Efter cirka 20 minuter hade vi äntligen lyckats boka in både intervju och fått mobilnumret som krävdes upprepning på tre gånger för att få de rätta siffrorna nedskrivna.


Mitt första intryck av skolan var att den var ovanligt fin. Jag hade förväntat mig ett plåtskjul som så många andra skolor här i Kenya består av. Detta var istället ett betonghus som såg ut att ha hyfsat hög standard. En första överraskning och kanske blir det en till på fredag då vi planerar ett återbesök hos Nelson och Riruta school.


När vi kom hem igen packade alla varsin väska och sedan gick vi till Art och pluggade tillsammans med en smoothie, bra och gott - två flugor i en smäll.

 



2012-04-18 | 19:04:52 | Kenya 2011/12 | 2 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» [email protected]

Gud vilken liten gullig flicka, vad intressant skall ni ha föredrag om dett??? Kramar mormor

2012-04-18 // 22:33:59
» Emelie

Manda, åh jag förstår verkligen att du får ångest över att du vet att du snart ska åka hem!

Jag sitter nu här och läser dig blogg (jag har nog läst vart enda inlägg du skrivit sen du flyttade till Kenya, typ) och jag insåg precis att du typ fan inte en enda gång skrivit om något som verkligen vart dåligt...!! Det är ju helt otroligt! Ditt liv leker ju verkligen!! Jag är så avundsjuk på alla dina upplevelser!

Så se VERKLIGEN till att NJUTA av de din sista månad!!



Saknar dig nu!! Fan va kul vi ska ha i sommar!

PUSS

2012-04-27 // 10:32:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback