Nu har dom sista åkt

Först och främst vill jag tacka min käre morbror, kusiner och frugan för välbehövlig julklapp. Samt även min bästa gudmor med familj för fina julklappar!

Nu var det snart exakt en timme sedan jag stod vid gaten och sa hej då till pappsen, Kalle och Emelie. Känns tomt nu. Men jag är glad att alla varit och hälsat på mig och det har varit superkul. Haft världens chillaste jullov med sol och bad, safari, och ännu mera sol och bad. Nu är jag dock tillbaka till verkligheten med en massa plugg och skola, vilket känns mindre bra. Men jag måste erkänna att det inte var alls lika jobbigt att komma tillbaka till internatet som det är att komma tillbaka till skolan när man går i Sverige. Det var riktigt kul att träffa alla igen och det känns som det är skönt med lite rutiner (roliga sådana). Det är galet och ofattbart att HALVA tiden redan har gått, börjar redan få panik att detta ska ta slut!

Färdigbabblat om det, jag har faktiskt haft en riktigt bra skolstart. Bara gått halvdagar, slutat efter lunch för att kunna hänga med pappa och gängen + att jag idag slutade 9.30.
Vid 11-tiden gick vi till Junction, pappa gjorde (enligt honom) bästa klippet på resan, skoputs för 10 kronor. Han vart mer än nöjd och skorna vart som nya. Så nöjd att han gick tillbaka några timmar senare och körde en omgång skoputs igen...
Men vi har faktiskt inte bara putsat skor idag, efter att ha slängt i oss god mat gick vi till Nakumatt och sedan tog vi en taxi till Kibera där vi hälsade på Florence och hennes skolan. Florence är en person som bor i Kibera och som tillsammans med hennes tre kompisar startat en skola för barn från 2-7 år som har någon form av familjeproblem. Föräldralösa, oerhört fattiga, barnhem etcetra. Barn som kommer från familjer som inte ens har råd att beta en månadsavgift på 150 shilling, vilket motsvarar 13 kronor.
Vi välkomnades av sånger och danser sedan delade vi ut en mängd block och pennor som vi haft med oss. Vi hade även med oss 4 kg Majsmjöl som man gör Ugali av vilket gör att dessa barn kommer bli garanterade lunch några dagar framöver vilket dom annars inte är. Chansen att dom får mat hemma är liten men ett mål om dagen är vad skolan, där lärarna arbetar gratis, har som mål.
Vi sjöng och lekte i upp mot 2 timmar med barnen och det var faktiskt super roligt. Vet inte hur många bilar, båtar, blommor och fjärilar jag ritat i deras nya block men det var kul, lite kramp i armen sådär men annars var det bra. När alla barn gått hem (en timme senare än vanligt) gick vi på en kort rundtur mer inne i slummen för att KarlE och den resterande resecombon skulle få se slummen.
Sedan bar det av hemåt till skolan, en dusch, och sedan till Junction för en sista middag som avslutades med en glass på Planet Yoghurt. Gött.
Nu måste jag verkligen ta tag i pluggande (WHHHHHHAAAAA).
Hej då svealand, hörs så fort som möjligt igen!

2012-01-11 | 20:33:49 | Kenya 2011/12 | 2 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Farmor farfar

2012-01-12 // 14:25:46
» Farmor och farfar

Hej Manda!här kommer en hälsning frän ett regnigt ösmo. Sofia är här hon ska till tandläkaren i Nynäshamn vi måste åka nu. Hej så länge kram farmor.

2012-01-12 // 14:35:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback