Hemma

Äntligen vill bloggen samarbeta med mig! Detta skulle ju då publicerats igår menmen... Många bilder men hoppas det uppskattas för det tog tid vill jag lova! 

Hemma från kusten aningen brunare, lite mer utvilad men dock med en förskylning värre än nån annan, i alla fall nästan... Har hur som haft en grym vecka med skola, sol och bad. Veckan började som sagt med en 24 timmars resa, ganska segt. Vi avslutade det hela med en rolig utgång i Malindi som dagen efter böts av med snorkeltur! 
Hotellet vi bodde på, riktigt härligt!
Måndagen och tisdagen bestod av skoldag, inte så värst jobbigt om jag ska vara ärligt. Ibland glömmer man bort hur galet bra vi har det är i Kenny-land. Hur som, måndagens skoldag bestod av en tripp in till Mombasa town. Inte så värst spännande då jag gjorde allt förra året men som sagt, hellre detta en att sitta i en skolbänk i oerhört torra Sverige. 
 
Welcome to Kenya...
Något som däremot var nytt för i år var hur vi åt vår lunch. På infon stod det Swahili dishes så vid lunchtid åkte vi iväg till något som jag tror kallades för Green light/house något liknande. När vi kom fram fick alla tvätta sina händer sedan klättrade man upp på ett stort fett betonggolv, 1.5 meter över marken enklast förklarat. Sittandes på matter blev man sedan tilldelat ett stort fat som man delade cirka fem personer, ätandes med händerna. Annorlunda men både gott och roligt att testa något nytt. Precis vid havet var det också så det var mycket trevland och rolig sak. Efter maten åkte vi tillbaka till Forth Jesus och gick guidad tur i "The old town", mycket mysig liten stad. Köpte en ny Kikoy för er som vill veta, gillar den redan. 
Denna man må vara den äckligaste och konstigaste någonsin. Han följde efter oss vart vi än gick, dök upp bakom hus, bilar, väggar, vet inte allt. Blev tvungen och "smygfota" honom, tittar här åt ett annat håll och har kameran i knät men han lyckas poosa hyffsat bra! 
Tisdagen löpte på med Kenyansk historia och diskussion i smågrupp, letade fiskar i vattnet och sedan ett besök med naturarna till en sköldpaddefarm, dock utan sköldpattor. Riktigt märkligt. Vi fick i alla fall en föreläsning om sköldpaddor på cirka 10 minuter men några paddor fick vi då inte skåda... 
Onsdagen bestod av båttur till något place vid namn Mida Greek (tror jag), förstod inte riktigt poängen mer än att det var nice att åka båt vilket vi gjorde i en evighet. När vi äntligen kom fram till vårat mål fanns där princip inget att se. Vi följde med några random personer upp i en by där vi hälsade på olika folk på två olika ställen men mer än så var det inte. Galet oklart men det var trevligt ändå. Efter besöket på kanske en halvtimme åkte vi tillbaka igen där lunch väntade.
En liten flicka i byn som var påväg hem från skolan.
Denne glade man ska jag tydligen gifta mig med. Han påstod att när jag har slutat skolan ska jag flytta till deras by och sedan gifta mig med honom. Tackade vänligt nej men smakade istället det dom dricker på bilderna vilket är deras lokala öl gjord på kokosnöt. Smakade princip som kokosnöt utblandat med sprite som hade jäst, helt OK.
Det var de ansträngande jag orkat med denna vecka. Resterande tid har endast bestått av sol, bad och värme. Strandpromenader. Har även lyckats hänga på två olika local bars som vi blivit guidade till. Chillat med random människor. Smakat den lokala drycken Palmwine som må vara det mest fruktansvärdaste jag någonsin smakat, eller luktat på för den delen. Helt ärligt smakade det som vatten från en lerpöl blandat med död kattsaft. Går inte att beskriva, skjukligt äckligt hur som. Dr Bfana Bfana som vi hängde med på local baren var även han som köpte palmwinet, vi fick en liter för 15 kronor, inte värt någonstans. Dock lite roligt att testa på deras lokala dryck. Dr Bfana Bfana (fråga mig inte varför han hette så....) tycke hur som om vinet och sa att det var deras kultur att dricka det. 
 
I Kenya är det inget ovanligt att se kille + kille hålla hand, observera att homosexualitet är förbjudet... 
 
Lördagmorgon bestod av tidig uppstigning, frukost 5.30 och avfärd 06.00. Mitt rum råkade försova sig men det gjorde inget för bussen var ändå försenad en timme, inte förvånad någonstans... När vi väl kom iväg hade vi bara en 12 timmars bussresa framför oss vilket gick över förväntan i och för sig. Sov princip från det att vi lämnade Watamu tills det att vi rullade in genom skolans gate. Känndes faktiskt ganska skönt att komma hem till Nairobi, saknade det en aning på något konstigt vis. Kanske för att jag vet att jag om två månader befinner mig på kusten åter igen men då på älskade DIANI! saknade det faktiskt när vi var där nere, kändes inte 100 rätt. Gårkvällen bestod av ett besök till Art, ingen förvåning men det var mys, till och med saknat Artan trots det att jag hänger där alldeles för mycket...
Nää, nu ska jag uppdatera mig på internetfronten innan jag ska släcka lampan för natten. 
Har haft ett superlov och imorgon väntar skolan, inget att se framemot. Men jag håller ut. Två månader sen LOV igen, längtar så att jag håller på att spricka. 
Även om jag har sjuuukt mycket bilder i detta inlägg kunde vissa inte läggas upp, fattar inte problemet. 

2012-10-22 | 17:14:44 | Kenya 2012/13 | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback