Masai Mara 22-24 September

Vet inte riktigt var jag ska börja någonstans. Under tre dagar har jag fått vara med om så oerhört mycket.
Jag har vart 3 meter från 15 lejon, vart inne i rummet där Barack Obama bodde, haft en lejonman på huvudet, haft babianer utanför hyddan, duschat under bar himmel, varit på safari med Ingmar Stenmark, sett hela Big 5 (!), kissat på savannen, hållit i ett spjut som dödat två lejon, vart i en bajshydda, dansat och sjungit tillsammans med Masaier, blickat ut över savannen och lyssnat på åskan, sett himlen lysa upp av blixtrar, ätit god mat, haft underbara människor omkring mig, skrattat och haft det allmänt underbart... 

Resan började som sagt i torsdags, uppstigning tidigt vilket gick oväntat bra. Efter cirka 45 minuters bilfärd hade vi anlänt till Rift Valley som är en utsiktsplats med enorm utsikt, vacker sådan.
En kisspause på en toalett som aldrig tidigare skådats, nog det längsta rör jag någonsin sett på en toalett.

Efter några minuters bensträckande fortsatte resan, nedför höga berg där vi bland annat stötte på lite babianer. Stämningen var på topp och vi gjorde ett försök till att sjunga den Kenyanska nationalsången tillsammans med vår Taxi-driver Salamon! Gick sådär men Hanna sjöng på för fulla muggar.

Timme efter timme passerade och det vart ett till kisstopp innan den berömda Bumby-riden inleddes. Började guppa lagom mycket och två timmar av dallrande gick bättre än förväntat och vi nådde tillslut porten in till parken. Där blev vi attackerade av galna Masai-tanter som skulle sälja på oss allt, bokstavligen allt. Tror hela vår minibuss var fylld med deras saker. När vi tillslut började rulla igen för att färdas yttligare 25 minuter fram till Base Camp möttes jag av denna vackra utsikt.
När vi nådde vårt mål och blivit tilldelat vårt rum väntade en efterlängtad lunch på denna härliga restaurang.
Sitta och blicka ut över Savannen medan man äter mat är nästintill oslagbart. Se zebror och gnuer vandra på öppna fält några meter bort. Frihetskänsla.
När klockan blivit 4 var det dags för första safarituren. Laddad med både solglasögon och hatt bar det av för en 2.5 timmars tur ute på savannen. Vi fick se 4 av the big 5 vilket tydligen var grymt. Fick se två noshörningar av 40 stycken vilket tydligen är jättebra eftersom att Masai Mara är ett jättestort område och noshörningen är bland det svåraste djuret att hitta.
Vi såg en lejonhane som kissade, tog ungefär fem minuter för den. Segt. 
En äcklig Hyena
På fredagmorgon var det dags för morgonsafari vilket betydde tidig uppstigning, 06.15 ringde klockan och då var det raka vägen till minibussarna. Trots detta var det helt klart värt det, morgonsafarin var den bästa safarin.
Vi fick bland annat se en lejonhona tillsammans med sina tre ungar. Så sjukt söta. 
Men det mäktigaste av allt var att stå tre meter från 15 lejon som i morgonsolen låg och åt på ett djur. Att stå där och bara titta, lejon känns så ofarliga fast dem är så farliga. Konstigt att beskriva men det var mäktigt, allt jag kan säga.


Egentligen kan jag inte påstå att färdas på en guppig väg i timmar var speciellt underhållande men det var ändå något som gjorde än tillfredsställd. Kanske var det känslan att blicka ut över tomma fält, känna vinden genom ens hår och känna solen bränna på sin hud. Kanske var det känslan att vara nära vilda djur som berörde än. Se giraffer, elefanter, gnuer, gaseller, flodhästar, lejon, oxar, krokodiler, bufflar, noshörningar, leoparder och geoparder på meters avstånd. Helt ärligt vet jag inte. 
Hur nice är inte detta?
Detta spjut har dödat två lejon, hur coolt?



Partybussen!

Fina vän!

Kissat på Savannen, respekt.

Jag har haft en grym helg som kommer vara svår att glömma. Jag har sett Big Five och Giraffer i solnedgången. Jag har haft tre sjuka dagar som innehållit många skratt och nya upplevelser. Älskar att vara här, älskar att jag åkte hit, till Kenya!


2011-09-26 | 10:08:25 | Kenya 2011/12 | 5 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Evabritt Sundkvist

Manda vilken underbar upplevelse ni haft mycket intryck förstår jag det är underbart att följa dig på detta ser verkligen fram mot att komma till Nairobi Kenya skall bli roligt kramar till dig mormor

2011-09-26 // 10:52:52
» Anonym

Gud, det låter och ser så sjukt härligt ut och jag är så glad för din skull att du får uppleva allt detta och att du trivs så himla bra. Det är bara vi här hemma som saknar dig massor men samtidigt är man så glad för din skull, att du är där du verkar trivas och ha det så bra. Ska bli kul att få uppleva det här med dig för en stund.

Kram Mamma

2011-09-26 // 13:47:17
» Tittiloran

Fantastiskt Manda!Förstår att du är nöjd som fick möjligheten att åka till Kenya. Det är verkligen jättespännande att läsa din blogg. Och tänk att Kalle, Emelie och familjen kommer att få uppleva en del av detta!! Massor av pussar och kramar från Utö och mig :)

2011-09-27 // 10:15:29
» Emelie

WOW! Jag längtar. Jag dör.

2011-09-27 // 21:03:41
» Sofia

Sååå Cooooolt Manda! Tänk att du får vara med om allt det här! Jag är så avundsjuk! Här sitter jag hemma i ett höstigt sverige instängd innanför Karolinskas väggar den mesta av tiden. Deppigt värre! NJUT åt mig med!



Du saknas här hemma ska du veta!

Kramar från Sofia

2011-10-04 // 12:29:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback