Fältstudievecka

Bilder baxade från Hannis!
Första kvällen i Kusa runt lägerelden.
Hängde i solnedgången på en fotbollsplan.
Vi åkte Boda-boda taxi!
tuk-tuk race.
Jag och Julia på tuk-tuk flaket där bak!

2012-03-29 | 14:45:53 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

18 bast

Idag är det Marias födelsedag vilket betyder att jag ska ut på galaj! Blivit bjuden på födelsemiddag så klockan 6 avgår taxin till en thai-restaurang som tydligen ska vara jättefin. Det är dresscode och hela köret, ska bli kul! Mer sådant i vardagen känner jag. Om man ska klara av detta skolarbete behöver man dagar som denna för att orka, så äre bah!
Imorse när vi var inne och tog ton i Marrans rum, min korridorsgranne för övrigt!

2012-03-29 | 14:41:34 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

Hej svejs

Igår efter skolan skulle jag plugga lite geografi, gick sådär. Vid klockan fyra hade jag bestämt träff utanför Junction med Monica som är en av lärarna på skolan vi brukar vara på ibland i Kibera. På grund av att det tydligen är oroligt i slummen nu har vi inte tillåtelse att vistas där så för att kunna leverera maten så bestämde vi träff vid Junction istället. Får bara hoppas att maten går dit den ska och inte hem till dem... Åter igen det här med tid, vi hade bestämt att vi skulle träffas klockan fyra men istället för att komma försent hade dom totalt åkt till fel ställe. Ibland är det tusan svårt att kommunicera med dessa människor. Jag, Axelina och Hanna gick medan vi väntade till Art och chillade där. När vi lämnat av Majsmjölet som vi köpt kom Johanna och så satt vi på Art och snackade. Tanken var som sagt att vi skulle träna men vi glömde helt bort tiden och när jag kollade på klockan hade det redan hunnit bli middag!! Så vi gick och köpte lite avocado och drog sedan hem. Resterande timmar av kvällen bestod av plugg. Alla har så SJUKT mycket i skolan just nu!!
Men jag kämpar på, om sex skoldagar är det LOV och nästa lördag kommer HEEEEEDIYEH och då blir det DIANI! Klagar inte det minsta på mitt liv, egentligen. Men skolan kunde få vara lite lugnare än vad den är för tillfället.
Jag tillsammans med Florence till vänster och Monica i mitten utanför Junction!

2012-03-29 | 07:50:09 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Onsdag

Igår satt jag uppe till halv två och pluggade och fortfarande känns det inte som jag kommit någon vart. Matteprovet på fredag ska vi inte tala om, vet inte hur det ska gå. Satt i en och en halv timme och försökte plugga, tror jag gjorde tre tal... Förstår verkligen ingenting.
För att glömma plugget ett tag så tog jag, Axelina, Johanna och Hanna på oss träningsskorna och gick ut och powerwalkade i en timme igår och därefter en halvtimmes styrka. Bättre än plugg! idag blir det nog en springtur utomhus och leverans av lite mat till skolan i Kibera. Annars står det endast plugg, plugg, plugg på mitt schema.

2012-03-28 | 10:38:18 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Kusa & Kisumu, 19-23 mars

Blir ett långt inlägg, men efter fem dagar på två nya ställen fyllda med upplevelser hinner mina fingrar trycka på knappen för foto ett antal gånger...

Jag har fått uppleva landsbygd och storstad. Tänk Sverige då kossor betade utanför den enkla boningen med ett rum och kök, välkommen till Kusa och den kenyanska landsbygden.
Kusa är en liten fiskeby som ligger cirka en timmes bilfärd från Kenyas tredje största stad Kisumu. Ett litet samhälle där du bland annat får 10 avocado stora som hus för 6 kronor...
Planerat var att vi skulle lämna skolan klockan 06.15 mondagmorgon. Men som alla andra gånger kommer vi alltid iväg senare än planer, klockan 7.00 rullade vi ut från gaten och vid 16-tiden kom vi fram till stället vi skulle övernatta på i Kusa. Som alltid blev vi indelade med vilka vi skulle sova med. Hanna, Amanda, Malin, Ebba och Fanny vart mina kompanjoner i hus 3. Vi hade turen och lyxen att få pool så det vart ett givet dopp efter en lökig bussfärd innan middag serverades.
Efter middagen hittade vi ett gäng ungar som vi lekte med, här är några av dem. Kan säga att det blev ett antal springtävlingar, akrobatiska konster och cykelrace.
Vid klockan åtta på kvällen satte vi oss åter igen i skolbussen för att åka ner till vattnet där lokalborna fixat en lägereld där det pratades om allt mellan himmel och jord. Barn berättade historier som klassades som roliga, vi delade även ut popcorn och kakor vilket resulterade i kaos. En helt ok kväll helt enkelt. Väl tillbaka vart det bums i säng för tidig uppstigning dagen efter.

Den första riktiga dagen inleddes med frukost klockan åtta för att sedan åka till Kommunalhuset. Fint lät det, fult var det. Går inte att jämföra med Sveriges mått men det funkade mer än bra för det lilla samhället. Plaststolar och tak gjorda av plåt kanske beskriver någorlunda standarden på huset. Svenska skolan hade i alla fall varit med och betalat elen så att dem kunde ha en lampa eller två lysandes.
Våra uber-hippa guider som vi hade under de tre dagarna som vi var i Kusa.
"Wish list"
Efter en introduktion av de kommande dagarna och presentation och våra guider delades vi in i våra grupper och gick åt olika håll. Min grupps mål var havet. Kusa ligger precis vid Viktoriasjön som är Afrikas största sjö och världens näst största sjö. Viktoria sjön är som många vet drabbad av vattenhyacinter som är i god färd att ta död på den enorma sjön. Biståndsorganisationen SIDA tillsammans med lokalbefolkningen jobbar mot detta och en rad olika projekt pågår i byn för att motverka spridningen av hyacinterna.
Här kan man se huvud sticka upp i den gröna massan. Befolkningen plockar varje dag det flytande hyacinterna som de sedan  kan använda som byggnadsmaterial eller skapa möbler, korgar eller hattar av.
När vi skulle ut på sjön var vi tvungna att passera en tio meter lång gyttjeväg som inte var den mysigaste. Trots gummistövlar läckte det in lera över kanten. Såg ganska roligt ut när fem vita tjejer skulle ta sig över med kamera i högsta hugg och där rädslan att ramla var hyffsat stor...
Kan inte påstå att båtarna var av bästa kvalitet. Motor saknades och likaså hela golv. Vatten läckte in lite här och var och bredaste stället var väl cirka en meter brett. Lutade du dig lite för mycket åt ena hållet så var det inte långt ifrån en kappsejs. För att komma framåt använde vår kapten en två meter lång pinne som vi stakade oss framåt med, fungerade prima!
Fiskare! Förr fanns det mycket fisk utanför Kusa och en fiskmarknad hölls vid byns strandkant. Dock har situationen förändrats idag och marknaden har fått stängas igen på grund av att det finns för lite fisk att hämta.

Efter den utdragna båtturen åkte vi tillbaka till vårt "hotell", åt lite lunch, tog ett dopp i poolen och sedan var det Mango-besök. Vi åkte till en tant som hade startat sin egna mangoodling. Engelskan var inte den bästa och därför var det ganska svårt att kommunicera med henne. Men hon hade på något vis lyckats odla ett träd som innehöll tre, eller var det fyra(?), olika sorters mangos och detta var tydligen oerhört bra, varför fick vi aldrig klart för oss.
Köpte även en hemmaodlad mango för 1.5 kronor som smakade väldigt gott.
Efter mangobesöket var det dags för ett besök hos byns ända barnmorska. Vi skulle besöka kliniken dit alla gravida kvinnor tog sig. Jag och alla andra hade förväntat oss en klinik ut av dess like för det var typ så vår ena guide James beskrev stället. Dock var det inte så flashigt som han beskrivit. Kliniken var hemma hos kvinnan och såg ut såhär;
party! Jämfört med svenska förlossningar så är det ju riktigt fint. Eller?
Kvinnan var 80+ och riktigt cool, gillade henne stenhårt. För det första var hon super, superkristen vilket betyder att man inte får hälsa på henne med händerna för då finns det en risk att man överför sina onda andar till henne vilket skulle vara mindre bra. Hon kunde inte prata någon engelska men med hjälp av James som tolk och en massa ljudeffekter från tanten själv gick det bra att kommunicera. Dagen innan hade hon förlöst ett barn och när vi frågade hur många barn hon förlöst skakade hon bara på huvudet och sa "för många, alla ungar i den här byn". Kejsarsnitt var inget som kom på frågan utan med hjälp av massage lyckades hon vända alla barn åt rätt håll. Smärtstillande medel bestod av en dricka blandad av kryddor från naturen, hjälpinstrument användes inte utan händer var det hjälpmedlet hon hade. Råcool tant är allt jag kan säga.
När jag säger att detta är förlossningssalen kan det låta ganska overkligt men dock är det ren sanning. Plåtbitarna ska egentligen vara tak men dem hade blåst ner av den hårda vinden och ingen hade haft orken att laga det. Till höger syns en säng liknande ett hönsnät. Där låg den blivande mamman på ett lakan som bestod av den gula plasten som låg hopknölat bredvid cykeln. Att förhållandena och resurserna varierar världen över blir här allt tydligare. Men materiella saker är faktiskt inte allt. Hela tiden ska vi göra saker oerhört komplicerade för oss när allting går att lösa så mycket enklare.
I Kusa har nästan alla personer försökt att starta upp sin egen verksamhet som livnär sin närmsta krets. Här besökte vi en kvinna som gjorde mattor som kunde användas till flera olika ting. Bland annat då just en matta men även som tak, väggar men framförallt som en säng. Bekvämt? Kanske inte men framförallt en ekonomisk uppfinning när inkomsten inte är den största.
Vi fick även själva pröva på att tillverka mattan/sängen/taket (ja kalla det vad du vill) och jag var inte den som var sen på att nappa. Var faktiskt ganska kul att pilla. Men en täljd pinne och ett snöre var man på god väg att skapa en blivande säng och åter igen fascineras jag över hur mycket hjälpmedel vi i västvärlden faktiskt har. Att livsstilar kan skilja sig så pass mycket som de gör världen över.
Här besökte vi en kille i 25-årsåldern som startat en egen fiskodling. Här hade han cirka 15 utgrävda fiskdammar där runt 1000 fiskar simmade på en till två meters djup. Genom att odla fiskarna och ha dem inburade kan de föröka sig och sedan säljas vidare. En smart affärsidé må jag säga!
Den här grabben har varit vid Viktoria Sjön och plockat vattenhyacinter. Dessa har han sedan låtit torka under solens strålar för att sedan tvinnas ihop till långa snören och vips har meterlånga snören bildas som man kan använda till en mängd olika saker. Bland annat skapade han hattar och korgar av olika slag. Det går även att göra möbler men dock är det ingen i byn som vet hur man gör vilket lett till att man gett upp hoppet om att skapa möbler och köper istället dessa från närliggande byar.
Ute på landsbygden i Kenya är det inte vanligt med vita personer vilket resulterade i att vi dagligen hade ett tåg av barn efter oss. Här var en trupp som tyckte det var oerhört intressant att se en hel buss och ville mer än gärna följa med oss på en tur.

Dag tre inleddes likadant som dag två med frukost klockan åtta och sedan avfärd. Vid det är laget var målet Kusa Power Station. Som många förmodligen vet vid det är laget är tid inte något som hör till kenyaners specialitet och framförallt inte på landsbygden där man rättar sig efter solen strålar. Efter en redig försening började vi en bussfärd  upp i bergen. På grund av stigningen och den fullsatta bussen fungerade inte airconditionen vilket resulterade i en plågsam hetta i hela bussen. Att öppna fönstret hjälpte inget vidare då temperaturen utanför var desto varmare. Efter 40 minuter kom vi äntligen fram till det som kallades "dammen" och första stoppet av stationen.
Kan inte direkt påstå att någon av oss tyckte detta var speciellt intressant och det kändes som att de fyra timmarna som runtvandringen tog var ganska bortkastade. Mina öron var för det mesta på egna äventyr men det jag uppfattade efter fyra timmar var följande:
1. Japaner hade byggt hela systemet vilket hade tagit 8 år (tror jag)
2. Det hade kostat 16 billioner kenya shilling och japanerna tjänar inget på det...
3. Kraftverket vart klart för fem år sedan och innan dess hade ingen i hela Kusa tillgång till el.
4. Man hade hittat en massa konstiga saker där man "rensade" ut allt som var skräp eller nått liknande. Bland annat människor och djur som drunknat i sjön.
5. Hela befolkningen i byn var jätte stolta över det oerhört vackra vattenkraftet.
Utsikt. Det gröna som syns i vattnet är vattenhyacinter.
Hela Kusa-gänget!
Jag, Amanda och Hanna blev kissnödiga så vi tog en kisspause helt enkelt. Inte fel att gå på toaletten till denna utsikt, vissa har det bättre än andra!

På eftermiddagen vart det ett besök på en secondary school samt en primary school. Skolan var privatägd och därmed mycket fin jämfört med många andra skolor som jag besökt. Vi började att vara med på en kemi-lektion där en labb var i full gång. Träffade en tjej som jag pratade med. Hon berättade bland annat att hon är i skolan från 05.30 på morgonen till 18.30 på kvällen varje dag. Tyckte att det var sinnesjukt men rektorn på skolan berättade att alla elever föredrar att vara på skolan framför hemmet då de tvingas hjälpa till med en massa sysslor i hemmet...
Dock tyckte jag och Max att kemi inte var det roligaste så vi gick ut för att hitta en roligare lektion att vara med på. Vi träffade biträdande rektor och Max berättade att mitt favoritämne var matte (WHAT?) och att han gillade matte jättemycket. Det här ledde såklart till att vi skulle vara med på en mattelektion (jag försökte stoppa det hela utan vidare resultat). Några fler elever följde med på Max ide och strax därefter satt vi i en sal och förstod princip ingenting. För det första är mattesystemet här i Kenya något annorlunda jämför med det i Sverige. Vi gör uträkningar på olika sätt vilket gjorde att ingen av oss sex som var med på lektionen förstod ett dugg.
Fanny hittade i alla fall en poolare att hänga med!
Våra kära mattekompisar. Det kenyanska skolsystemet skiljer sig något från det svenska men många gånger är det likadant. En skillnad är dock att man här inte indelas i åldergrupper utan kunskapsnivå. Detta betyder att den yngsta eleven i denna klass var 12 år medan de äldsta var strax över 20.

Efter att vi varit med på några lektioner hade skolan ställt till med fotbollsmatch. Jag var självklart med under första halvlek. Kan dock inte påstå att min insats var särskilt stor. Efter fem minuter hade jag tröttnat och efter 20 minuter hade jag nuddat bollen en gång. Så jag drog slutsatsen att jag lämnar fotbollen till Emma tillsvidare...
Planerna går inte direkt att jämför med Sveriges. Målen består av två järnstolpar och gropar eller ojämt gräs anses inte som något viktigt, att spela i kjol eller klänning, men framförallt barfota är allas vardag.
Eftersom att jag gav upp min fotbollskarriär lika snabbt som jag påbörjade den underhöll jag mig istället med att hänga med alla hundratals barn som samlats runt om för att skåda oss vita spela fotboll. Kameror är något som för många aldrig tidigare skådas så ni kan tänka er hur populär jag blev när jag kom glidandes med min feting-kamera. På landsbygden har vissa inte ens råd med en spegel vilket betyder att dem aldrig tidigare sätt sig själva "på riktigt", speciellt inte de små barnen. Därför vart det ett himla liv med skratt och prat när de fick se sig själva på bild.
Jag mötte även två barn som var cirka sex år som bar runt på varsin liten unge som knappast uppnått åldern av ett år. Den lilla flickan till höger hade precis ansiktet av en docka och var galet söt, funderade på att ta med henne hem men den idén gick inte hem hos alla tråkigt nog..
Kolla dockansiktet!!
Esmeralda råkade göra illa sig under matchens gång och detta drog till sig stor uppmärksamhet!
När vi skulle åka hem samlades en hög av ungar runt om bussen. Vi satte på låten Sawa Sawa och ett dansgolv uppstod. När vi började åka blev vi avvinkade av några barn.

Tidigt torsdag morgon satte vi oss i bussen för att åka mot Kenyas tredje största stad Kisumu. Efter att ha haft två fullspäckade dagar från morgon till kväll i Kusa bestämde våra lärare att vi skulle få en ledig dag i Kisumu och på egen hand upptäcka staden. När vi kom fram och blivit tilldelade våra rum fick vi varsin 1000-shilling (cirka 78 kronor) som vi fick köpa lunch och middag för.
Jag, Amanda och Hanna hoppade in i en tuk-tuk och begav oss till en marknad som vi sätt på vägen till hotellet. Marknaden var egentligen inget att hänga i julgran och efter att ha vandrat runt ett tag utan några fynd tog vi istället en varsin Boda-boda för 1.5 kronor och åkte till en Masai-marknad. Boda-boda är en cykeltaxi, man åker helt enkelt på pakethållaren men dem har gjort den något bekvämare med sittdyna och handtag!
Boda-boda
Vid ettiden kände vi att det var dags för lunch så vi körde åter igen en Boda-boda till ett ställe som hette Green Garden. Hit kom även Julia, Anna, Maria och Elin som varit i regnskogen Kakamega och tillsammans åt vi lunch. Tog en Pepper Steak som var fettgod för 45 kronor, värt!
Efter lunchen hoppade alla in i en och samma tuk-tuk vilket betydde att vi var 9 stycken eftersom att det var TVÅ chafförer. Funkade prima, jag och jullan satt i bakluckan. Vi åkte till Nakumatt där vi handlade lite vatten och sådant strunt, sedan kollade vi lite i affärer och åkte sedan tillbaka till marknaden där vi gick till ett stort hus med en massa frukter, böner, ris, grönsaker, ja allt.
Amanda ute på vår oerhört schteekiga balkong på hotellet. Strålande sol!
Vårt lök-rum!
På kvällen gick vi ut och åt och sen bara strosade runt på olika ställen. Jag körde även tuk-tuk!!! Har alltid velat göra det och nu är det gjort. Riktigt kul må jag säga, kändes som en blandning av Vespa och Flakmoppe. Gick riktigt fin, fint till dess att vi fick "soppatorsk" och fick putta oss fram de sista metrarna till bensinstationen. Men vi var åtta stycken inklusive chaufför och med mig som styrande faktor var det inga problem!
Vi fick vara ute till klockan halv 10 då det inte är farligt att vistas ute på gatorna i Kisumu när mörkret fallit vilket det är i Nairobi.

Dagen efter ringde klockan 05.20 och 05.45 var vi nere vid bussen för att börja vår färd tillbaka till internatet. Vid halv två samma dag kom vi äntligen fram. Skulle inte tackat nej till att stanna ett dygn till i Kisumu men det var heller inte helt fel att komma hem till älskade internatet. Hade en riktigt bra bussresa hem också. Fick tre säten för mig själv och kudden var självklart med vilket betydde att jag princip hade en säng för mig själv och sov hela resa hem. Ibland har man bra tur.
Jag måste bara säga att jag hela tiden förvånas av denna befolknings levnadsglädje och mötande till främmande personer. Ingen av dessa personer som jag besökt har något som kan jämföras med de ekonomiska resurser vi har. Trots detta klagar vi alltid på att vi saknar något, vi har inga pengar, saker och ting är för dyrt, dessa personer väljer istället att ignorera detta och inser deras situation och tar tillvara på den. Familj och vänner betyder så mycket mer här än vad det gör i Sverige. Alla hus jag besökte bestod av lerväggar och plåttak. I Sverige skulle ingen kunna tänkas leva sitt liv på det viset trots att det uppenbarligen fungerar utmärkt. Föreställ er att inte ha el eller rinnande vatten, för fem år sedan var situationen exakt sådan i Kusa, fem år sedan är igenting.

Veckan har varit minnesvärd och det var roligt att få uppleva andra delar av Kenya och inte bara Nairobi, som jag för övrigt gillar grymt mycket. Om jag någon gång ska bo i Kenya är det här! Nu kommer den västerländska bekvämligheten in igen men allt finns trots allt nära till hands här och det är perfekt klimat. Inte varm och klibbigt som det är på kusten eller där vi var nu. Nää, Nairobi kommer för alltid vara den bästa platsen i Kenya.

2012-03-27 | 23:05:50 | Kenya 2011/12 | 3 Kommentarer

Skola igen...

Solen skiner, glada miner! Hur mycket plugg som helst just nu känns det som, plus att det är högskoleprovet på lördag... Ska försöka skriva ihop inlägget om fältstudieveckan ikväll så det blir kul! Nu måste jag springa och byta om sedan blir det en timmes tennis, WEHÅÅÅ!
Innan middag förra lördagen när Amanda fyllde 18!
- Johanna, Axelina, Julia, Amanda, Hanna och jag -

2012-03-26 | 15:49:19 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

Hem ljuva hem

Tillbaka på internatet efter en vecka borta. Skönt att komma hem men kan inte klaga, vi har haft det bra ute på landsbygden och i storstaden! Skriver ett långt inlägg med bilder om vad vi gjort när jag får tid. Håll ut mannar!
Några sköna kenyaner som hängde vid vattnet i fiskebyn!

2012-03-24 | 10:54:58 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Kusa & Kisumu

Helgen har varit super! Amanda min fine vän fyllde 18 år igår så det firades med pompa och ståt. Började med födelsesång och sedan drog jag och 10 andra till ett vattenland där vi var några timmar, åt sedan lunch och tillbaka till internatet. Fixade oss sedan gång mot Bistron där St. Patricks day firades, avslutades med middag och sedan utgång! Lyckad kväll med andra ord.

Imorgon ringer klockan 05.30 för 06.15 går bussen mot viktoriasjön och byn Kusa. Vi ska iväg 1 vecka på "Fältstudier" med skolan. Ska bli roligt. Stannar tre dagar i fiskebyn Kusa för att sedan vara två dagar i Kisumu. Båda byarna ligger vid viktoria sjön så ska ut och åka båt också! Kommer inte ha någon dator så uppdatering av bloggen får bli när jag kommer hem igen!
Ha det så bra för det ska jag ha, i värmen!

2012-03-18 | 21:23:30 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

Samosas

Torsdag och åter igen en dag varm som bara den! Underbart. Idag har varit min jobbigaste skoldag på veckan, hade svenskaprov också vilket inte gjorde saken bättre. Men gick nog ganska bra så det är skönt! Annars hade jag en timmes håltimme som jag spenderade vid poolen med sol och bad, vet inte riktigt hur jag ska överleva mina håltimmar i Sverige, man kan ju inte undgå att man inte är bortskämd här nere...
Efter skolan var det Swahili Coocking och Samosas på schemat. Jag trodde att man slängde ihop det lite enkelt så att jag skulle hinna gå till Junction och ta ut pengar, men icke sa nicke. Tog hela två timmar att röra ihop skiten! Men gott var det, älskar Samosas alltså!
Detta är Samosas, vilket man ofta äter här nere. Vi gjorde Beef-samosas samt Vegetariska.
Beef är helt klart godast. Köttfärs, lök, koriander, ingefära och lite kryddor! SUPER.

2012-03-15 | 17:25:12 | Kenya 2011/12 | 3 Kommentarer

32 grader

Igår åkte vi som sagt hem till Julia, som för övrigt är dagelev här om ni inte förstått det ännu. Vi spelade mario cart och efter några timmar åkte vi till Gallerian i Karen och käkade pizza. Riktigt gott och en mysig eftermiddag! Vi var som sagt tvungna att vara tillbaka på internatet igen klockan 18.30 eftersom vi har så oerhört underbara regler här. Men några timmar borta vart det i alla fall!

Nairobi har helt seriöst kommit in i en värmebölje-period eller något liknande. Det är galet varmt konstant. Även idag stiger termometern över 30-graders strecket. Helt galet varm och skönt för den delen också!
För tillfället sitter jag och pluggar Geografi och klockan två har vi möte i biblioteket om Fältstudieveckan som är nästa vecka. Jag ska till två olika byar här i Kenya, Kusa och Kisumu tror jag det var. Nu ska jag fortsätta vara duktig och skriva på min uppsats om svälten på Afrikas horn......
En gammal bild på Viktor, Manfred, Max och mig från Masai Mara!

2012-03-14 | 11:38:06 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

13/3

Igår låg internet nere helt och hållet så det vart varken bloggande eller pluggande vilket var irriterande. Jag gick i alla fall i skolan 11.10-14.50, därefter vart det två biljardmatcher och sedan en snabb sväng till Junction för att köpa Chorizo och tandkräm, glömde dock tandkrämen...
När jag kom hem igen var det snabbt ombyte och sedan en timmes tennis, skönt som bara den!

Idag, tisdag, är det varmt som bara den ute! helt seriöst 35 grader eller nått vilket jag inte klagar på det minsta, hoppas smått att regnperioden aldrig ska komma! Klockan 14.45 ska jag, Amanda, Hanna (som  kommit tillbaka från Elfenbenskusten nu!!!!), Axelina och Johanna åka med skolbussen hem till Julia där vi ska ha pizza- och Wii(tv-spel) kväll! man får nämligen 2 pizzor till priset av 1 på pizzaInn varje tisdag så vi kände att lite fest i vardagen inte skulle sitta fel. Nu har jag snart spanska så måste springa iväg och hämta mina böcker och sedan directamente till el clase.

JUSTE, fick reda på mitt SvC betyg idag också och jag fick MMMMMVVVVVVGGGG! Vart fett glad! Var helt säker på att jag bara skulle få VG sen skrev jag MVG på sista uppgiften och mellan VG och MVG på mitt senaste tal så käre Åsa gav mig MVG i slutbetyg. RIKTIGT SKÖNT för trodde verkligen inte att jag skulle få det!!! så nu är jag glá som en kexchoklá!! tjohej nu har jag bråttom som vanligt........
Två till bilder från National Park tagna från Mandzink!

2012-03-13 | 11:56:36 | Kenya 2011/12 | 3 Kommentarer

Nairobi National Park

Bilder baxade från Felicias facebook...

2012-03-11 | 19:13:45 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Så sant som det är sagt

Saknar faktiskt inte Sverige ett dugg, och när jag såg den här bilden insåg jag varför. Våren visst, den gillar jag, i kanske två veckor men Kenya är tusan flera gånger bättre!!

2012-03-11 | 18:58:25 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

Länge sedan sist...

...men har helt enkelt inte orkat vara inne på datorn!
I fredags slutade jag tolv, favoritdag(!) skrev klart min U-lands debattartikel sedan drog jag, Christoffer, Axelina och Axel till Java och körde fredagsfika. Råkade köpa världens glassbomb som var till för två personer.... Lite felberäkning. Dock god men allt för stor! Efteråt kom Johanna och Amanda så då drog vi till Art och chillade där. Sedan drog jag, Johanna och Axelina till Bistron där vi mötte Max, Oscar och Hugo. Hängde med dom ett tag, upptäckte att vi missat middagen så då drog vi tillbaka till Art och käkade mat där. Mötte några bruds från skolan och vid 8 kom skolbussen och hämtade oss, åkte hem, bytte om, duscha och sen drog vi ut och prata med trevligt folks på ett ställe som heter Harlequin! Mycket bra fredag med andra ord.

Igår, lördags, gjorde vi princip ingenting. Låg och chillade vid poolen, Julia kom hit och hängde. Efter middagen tog vi en promenad till Junction och köpte glass. Förresten har Marabou landat i Kenya på självaste Nakumatt (bästa placet). Ganska coolt, står made in Sweden och grejer på! Slutade med att Julia sov över i mitt casa, mys!

Imorse var det tidig uppstigning vilket betydde tidig frukost. Bredde en smörgås till Picknick och sedan satte vi oss i en av minibussarna och drog iväg till Nairobi National Park. Vi skulle äta brunch på savannen omringade av exotiska djur, var beskrivningen.... Vart inte riiiiiktigt så, lökig smörgås till picknick och sedan timmar i en minibuss för att leta efter djur... Såg dock en noshörning, giraffer, zebror, gaseller, lejon och lite annat skit! Jag, Amanda, Johanna, Axelina och Julia fick en egen minibuss så vi lyssnade på musik och cruisa runt bland djuren. Ganska ballt att vara ute på "savannen" och sedan ha Nairobis höga byggnader i bakgrunden, ganska stor kontrast om man säger så!
När vi kom hem klippte jag och Amanda varandras hår så nu är alla slitna toppar borta. Efter var det världens godaste middag. KINAMAT! riktigt gött med vårrullar, ris, soya, wook och asgod kycklinggryta. Festmiddag! När vi ätit så höll jag bokstavligen på att sprängas av mätthet så jag, Mandzink, Axelina och Johanna (surprise) bestämde oss för att ta en kvällspromenad. Vi råkade gå fel och kom till en vändplan, fick gå tillbaka och kom bara till Junction. Men det var mysigt ändå!
Nu ligger jag uppe i Zebra och uppdaterar mig på Facebook-fronten, känns väldigt viktigt.....
Här var vi idag och hängde i flera timmar!

2012-03-11 | 18:18:09 | Kenya 2011/12 | 0 Kommentarer

Grattis alla kvinnor!

Igår körde jag hårdträning. En timmes tennis och sedan en timmes Aerobic! Riktigt skönt. Idag skiner solen och vi ska snart åka till ISK som är en internationell skola för att svenska skolan har kommit till SEEEEMI FINAL!!!!!! så jäkla grymt! Har aldrig hänt i svenska skolans historia tidigare. Jag är självklart hejarklack numer 1, rektor Jonas har fixat trummor och hela köret så här ska hejas!!
Nu ska jag skicka in min idrottsuppgift och sedan vara social med mina kära vänner.
Puss

2012-03-08 | 11:06:17 | Kenya 2011/12 | 2 Kommentarer

Mitt land

Bild; Amanda

2012-03-07 | 09:48:38 | Kenya 2011/12 | 1 Kommentarer

Tisdag och lite Diani-längtan!

Igår var det Tennis och idag Boxercise plus springning. Mer än god tid att komma igång med träningen igen efter denna latvecka. Idag började en ny aktivitet, Boxercise. Snacka om att det var roligt, längtar tills nästa tisdag! Jag fick vara med en av instruktörerna halva passet och hon köttade skiten ur mig, på riktigt. "Ten more kicks, ten more"!! Var helt slut efter men det var roligt som bara den. Efter stack vi till Impala och sprang lite samt körde styrka, skönt!
Nu har jag även fått tag på lite bilder från Diani så nu ska ni få se hur underbart skönt vi har haft det!
Jag och Julia i turkost vatten!
Jag och min bästaste Roomie♥

Mina boendekompanjorer + Amanda som tar la pictura!
Vi var seriöst helt ensamma på stranden, paradis.

Parteeeey

Sundown

Ett av det bästa loven någonsin, helt klart!

2012-03-06 | 18:24:58 | Kenya 2011/12 | 2 Kommentarer

Hemma

Regnet började nyss ösa ner utanför fönstret. Känns depp. Vill tillbaka till Diani! Har haft världens underbaraste vecka och sportlov vilket vi ska tacka mina fina vänner för! Haft det riktigt grymt vilket man inte inser förens det att man åkt därifrån. Vet inte var jag ska börja för att förklara. Att jag haft det underbart är ganska uppenbart. När vi kom fram hade dom gjort en felbokning så vi fick stugan beachfront. Bug och bock. Kommer nog aldrig få nog av detta land. Finns så sjukt många sidor och man får aldrig nog. Vill inte åka härifrån och redan nu har jag fetaste ångesten att världens bästa år är över om mindre än 3 månader. PANIK. Men ska njuta av tiden som är kvar. Mombasa, Diani, har i alla fall varit grymt och jag berättar mer i detalj när jag fixat lite bilder eftersom jag av någon dum anledning lämnade min kamera hemma vilket jag ångrar något enormt! men man lär sig av sina misstag...

En eftermiddag åkte vi till ett ställe som hette SundDown för att kolla på solnedgången. Helt ensamma på en stor kritvit strand. Det var så jäkla vackert!
U N D E R B A R T

Okej, det är på riktigt monsunregn utomhus, hör inte mig själv tänka!